منیجه شهنیییلاق؛ زهرا بنابی مبارکی؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر ...
بیشتر
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال میکند که عبارتند از: 1) تعیین روابط بین موضوعی سازههای انگیزش تحصیلی مانند خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری و پی بردن به این مسأله که این سازهها در یک موضوع تحصیلی چگونه به سازههای متناظر موضوعهای تحصیلی دیگر مربوط میشوند. 2) تعیین روابط درون موضوعی مربوط به سازههای انگیزشی و بررسی روابط متقابل این سازهها در چهار موضوع تحصیلی اصلی (ریاضی، زیستشناسی، ادبیات و زبان انگلیسی). برای تحقق بخشیدن به این هدفها پرسشنامهای با عنوان انگیزش تحصیلی در پنج بعد تهیه و تدوین شد و 430 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان که به صورت تصادفی از چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند آن را برای چهار درس اصلی مورد پژوهش تکمیل کردند. برای بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی سازههای انگیزشی سه مدل بین موضوعی (مدل الف، ب و ج) و یک مدل درون موضوعی مطرح و با تکنیک تحلیل عامل تأییدی مورد آزمون قرار گرفتند. همه سازههای انگیزشی تا اندازهای هم وابسته به موضوع خاص و هم تعمیمپذیر بودند. البته شدت روابط بین موضوعی سازههای انگیزشی تفاوتهایی با هم داشتند. یک ساختار سلسله مراتبی با عامل سطح دوم کلی (مدل ج)، به طور بسیار مؤثری روابط بین سازههای انگیزشی را در چهار موضوع تحصیلی اصلی نشان داد. هدفهای عملکردگرا و عملکردگریز در تمام موضوعها همبستگی بالایی داشتند، در حالی که ارزش تکلیف و هدف تبحری در تمام موضوعها همبستگی پایینی را نشان دادند و باورهای خودکارآمدی در تمام موضوعهای تحصیلی همبستگی متوسط و متعادلی با هم داشتند. در بررسی روابط درون موضوعی سازههای انگیزشی، مشخص شد که روابط مثبت و معنیدار بین این سازهها در دروس مختلف وجود دارد.